De fase van al jullie toewijding aan maanden van hard trainen en diëten is voorbij. Besef dat dit het eerste moment is dat de jury jullie te zien krijgt en jullie nu zal beoordelen op je fysiek en algehele presentatie. Zorg ervoor dat je bruining, houding, presentatie en muziek in orde zijn, zodat je met een zelfverzekerde glimlach op het podium staat.

De jury beoordeelt de atleten op onderstaande volgorde:

De atleten worden beoordeeld in volgorde op: gehele fysieke verschijning, harmonieuze symmetrische opbouw van zowel het lichaam als van de te onderscheiden spiergroepen.
Een complete evenwichtige spierontwikkeling is een pre, gevolgd door, definitie, kwaliteit, hardheid en als laatste spiervolume.
Daarnaast wordt gelet op het correct uitvoeren van de poses, een goede houding, goede bruining en complete uitstraling.

De eerste ronde: vrij poseren maximaal 60 sec
In de eerste ronde, het vrij poseren, dient de deelnemer zich er steeds van bewust te zijn dat ook in deze ronde op symmetrie, proporties, definitie en gespierdheid wordt gelet. De deelnemer dient in deze ronde alle zijden van zijn lichaam te tonen. Zowel voor- als achterzijde, als ook de flanken. Alle grotere spiergroepen dienen getoond te worden. Ook hier wordt gekeken naar vloeiende overgangen en correcte poses tijdens het poseren op eigen muziek keuze. De originaliteit en uitvoering van de vrije poseer routine telt zwaar mee. Attributen en kleding zijn toegestaan in alle klasse, men moet zich echter wel van de kleding ontdoen tijdens het vrij poseren zodat grotendeels de spiergroepen zichtbaar worden!


De twee ronde:
 quarter turns
Deze ronde bestaat uit het jureren van de quarter-turns.
Er wordt hier uitsluitend gekeken naar de symmetrische opbouw van het lichaam, of het lichaam in een correcte harmonie is opgebouwd. Met call-outs


De derde ronde: 
verplichte poses
In deze ronde worden de atleten met elkaar vergeleken doormiddel van de verplichte poses. Er wordt hier gelet op de spieropbouw, spierseparatie, spierdefinitie, spierkwaliteit en als laatste spiervolume. Met call-outs


Verplichte poses:
  • Double Biceps voorzijde: Hier wordt niet alleen gekeken naar de biceps, maar naar het gehele bovenlichaam. Zet ook je benen er goed bij om het   totaal plaatje af te maken.
  • Front Lat Spread: Lat spread voorzijde, hier kijkt de jury niet alleen naar de Lats maar naar de V-shape van de atleet. De goede positionering van alle ‘andere delen van het lichaam – met name de benen is dus erg belangrijk. Je lichaam vormt in deze pose als het ware een zandloper.
  • Side Chest: Hier kijkt de jury naar de ontwikkeling van de borst en het bovenlichaam. Zet ook hier je benen er weer goed bij om een mooie totale presentatie te geven.
  • Double Biceps achterzijde: Hier worden de gehele- rug, de armen, hamstrings en ook de kuiten gejureerd.
  • Full Lat Spread back: Lat spread achterzijde, hier wordt gekeken naar de V-shape, brede schouders, smalle taille, dikte ontwikkeling bovenrug en lumbale regio, hamstrings en kuiten.
  • Side Triceps: Hier kijkt de jury naar de schouders en triceps, zorg ook hier dat het totaal plaatje er goed uitziet.
  • Abdominals and Thighs: Complete buik en boven benen. Maak jezelf niet ‘klein’ door de handen achter je hoofd en je ellebogen teveel naar je hoofd te drukken. Houd je hoofd te allen tijde rechtop bij elke pose! Span je buikspieren en benen goed door.

 

Voor de dames vervallen de Latspread poses, zij hebben vijf verplichte poses en de heren zeven. Deze laatste ronde wordt afgesloten met een minuut posedown.

 

Samenvatting: 
Deelnemers worden beoordeeld in volgorde op: gehele fysieke verschijning, harmonieuze symmetrische opbouw van zowel het lichaam als van de te onderscheiden spiergroepen.
Daaronder valt ook een evenwichtige bouw en lengte van de ledematen en torso.
Een algehele evenwichtige spierontwikkeling is een pre, gevolgd door, definitie, kwaliteit en spiervolume
Daarnaast wordt gelet op het correct uitvoeren van de poses, een goede houding, goede bruining en algehele uitstraling.
Dus in de volgorde: Symmetrie, Spier- separatie en als laatste Massa.
Het gaat voornamelijk om een zo compleet mogelijke atleet, die een harmonieus lichaam heeft!

 

Sluit Menu